جزیره هنگام شگفت انگیز

جزیره هنگام یکی از جزیره‌های ایران در خلیج فارس است و وسعتی حدود ۵۰ کیلومتر مربع دارد. این جزیره در استان هرمزگان و جنوب جزیره قشم قرار دارد. جزیره هنگام از دهستان‌های جزیره قشم است و مرکز آن روستای ماشی یا هنگام جدید است.

تاریخچه

خلیج فارس و تنگه هرمز از گذشته اهمیت زیادی داشته‌اند و کشورهای زیادی رویای تسلط بر این منطقه را در سر می‌پروانده‌اند و حتی مدتی هم مسلط بودند. هنگام جزو جزایری است که در طول تاریخ چندباری دست به دست شده و ورود و خروج قوم‌های متعددی را شاهد بوده است. در دوران صفویان، پرتغالی‌ها مدتی بر این جزیره و جزایر اطراف مسلط بودند. در دوران قاجار چشم انگلیسی‌های به این جزیره بود و آن را اشغال کرده بودند. دولت انگلیس در ظاهر حاکمیت ایران بر این جزیره را قبول داشت اما با حضور نظامی مانع از فعالیت ایران در هنگام می‌شد. به جز حضور نظامی، انگلیس از نافرمانی شیخ هنگام و ادعای سلطان مسقط برای تصرف هنگام هم پشتیبانی می‌کرد.

با شروع سلطنت رضا شاه پهلوی، پس‌گیری هنگام کلید خورد و در سال ۱۳۰۷ سه کشتی نظامی به نام‌های گیلان، آذربایجان و پهلوی به طرف هنگام حرکت کردند. سفارت انگلیس از ایران درخواست کرد از مسئله خروج نظامیان انگلیس از هنگام صرف‌نظر کند اما ایران این خواسته را نپذیرفت و در نهایت ایران توانست دوباره بر این جزیره حاکم شود.

جاذبه های گردشگری هنگام

یکی از جاذبه های فوق العاده و تفریحات بی نظیری که می توانید در جزیره هنگام داشته باشید، بازدید از سواحل مختلف این منطقه است. جزیره هنگام مملو از سواحل خاص و شگفت انگیز است که هر یک از این مناطق ویژگی های منحصر به فردی دارد. از مهم ترین سواحل جزیره هنگام می توان به ساحل نقره ای و ساحل درخشان اشاره کرد. ‏ شما می توانید در هنگام شب با بازدید از ساحل درخشان هنگام، آب این منطقه را به صورت نورانی و جادویی مشاهده کنید. علت درخشان بودن آب این منطقه از جزیره وجود فیتوپلانکتون است که در آب این ساحل قرار دارد و از خودشان نور منتشر می کنند.

middle

موقعیت استراتژیک و بسیار مهم جزیره هنگام باعث شده بود که این منطقه در گذشته مورد توجه انگلیسی ها باشد و کشتی های انگلیسی بسیار زیادی در جزیره هنگام لنگر انداخته و وارد خاک این منطقه شوند. در زمان قاجار که این منطقه در اختیار انگلیسی ها بود. آن ها اقدام به ساختن خانه و تاسیسات مختلف مثل انبار ذغال و… در جزیره هنگام کردند. امروزه آثار به جا مانده از این تاسیسات تبدیل به یکی از جاذبه های تاریخی جزیره هنگام شده است.

یکی از فعالیت هایی که می توانید در جزیره هنگام تجربه کنید، بازدید از بازار سنتی این منطقه است. بازار هنگام با مصالح بومی و محلی شده و جلوه خیره کننده ای دارد. شما می توانید زیباترین صنایع دستی جزیره هنگام که معمولاً با صدف ساخته شده اند را در این بازار مشاهده کرده و آن ها را به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

middle

ثبت دیدگاه
نظرات کاربران